Druhý Game Jam

13. listopadu 2025
Náhledový obrázek

Jeden tým herních vývojářů a hned dvě nové hry letos na podzim, které vznikly během soutěží Game Jam! Studenti 4. ročníku IT oboru představili svou první hru Salvation Path, kterou mimochodem stále zdokonalují, ve 2. ročníku studia na SPŠ Karviná v rámci Středoškolské odborné činnosti. Kromě účasti na konferenci Game Access v Brně se letos zapojili do dvou Game Jamů! Položili jsme jim několik otázek a jejich odpovědi si můžete přečíst níže.

Proč jste se rozhodli zúčastnit tohoto GameJamu? (pořadatel: SPŠEI Ostrava)

Chtěli jsme otestovat naše shopnosti a nabrat nové zkušenosti v oblasti herního vývoje. 

Je to vaše první zkušenost s GameJamem?

Ne, tohle byl náš druhý Game Jam. Ten první se odehrával přesně 2 víkendy před tímto. 

Kolik je vás ve vašem týmu a kdo co dělá?

Na tomto Game Jamu nás bylo pět. Daniel Baier – programátor a mechanik ovládacích prvků hry (tedy hlavně backend), Simeon Bednarz – programátor dalších funkcí a level designer, Mikuláš Černohorský – jeden z grafiků a narrative designer, Jonáš Kyml – programátor uživatelského rozhraní a sound designer a Jakub Wojtas – hlavní grafik hry.

Jak se vám spolupracovalo?

Vzhledem k tomu, že jsme spolu už pracovali na více projektech (např. SOČ nebo první Game Jam), tak jsme dokázali efektivně doplňovat.

Máte nějaký trik, jak rychle řešit problémy nebo spory?

Ideální je se do těchto situací nedostat. O to se většinu času snažíme a poměrně se nám to daří. Když se však dostaneme do nějakého sporu nebo narazíme na problém, tak si na chvíli sedneme a snažíme se najít co nejlepší řešení dané situace. Základem je komunikace a diskutování různých možností.

Jakou hru jste vytvořili?

Pokusili jsme se vytvořit hlavně silný příběhový zážitek o muži, který trpí chorobou podobnou schizofrenii, a hráč v průběhu času zjišťuje okolnosti, které tomuto stavu předcházely. Ovšem tím jsme si to velmi ztížili, jelikož pokusit se vytvořit silnou příběhovou hru za 20-30 hodin je realisticky nesplnitelné. Každopádně nápad, který jsme měli, se nám zamlouvá a máme v plánu se hrou dále pokračovat. 

Co bylo nejtěžší při tvorbě hry během dvou dnů?  

Nezbláznit se z nedostatku spánku a odpočinku! Museli jsme zůstat soustředěni na cíl. Když před sebou člověk vidí takové obrovské množství práce, kterou musí ještě udělat, dokáže to být celkem ubíjející a únavné. Také je dost náročné nedělat si vysoké nároky na hru. Jedna věc je mít hodně zajímavých nápadů, jak udělat hru co nejlepší, druhá věc je tyto nápady realizovat. Člověk pak dělá spoustu různých funkcí, které ovšem nakonec nevyužije, jelikož nemá vytvořené základy důležité pro samotné hraní.

Jaké technologie a nástroje jste použili?

Hlavní srdce našeho projektu je herní engine Unity. Už z dřívějších projektů s ním máme hodně zkušeností, proto to byla na Game Jamu jasná volba. Dále pro grafické assety jsme použili Aseprite a Libresprite a pro tvorbu hudební složky FL Studio. ChatGPT byl taktéž povolen a je to skvělý pomocník pro zrychlení práce.

Co jste se během Game Jamu naučili nového?

Naučili jsme se hlavně velmi efektivně pracovat s krátkým časem. To obnáší zlepšení optimalizace kódu a struktury Unity projektu. Taky jsme zjistili, že jsme schopni udělat prezentaci a „prodat“ naši hru i při absolutním spánkovém deficitu.

Co byste doporučili studentům, kteří se chtějí věnovat hernímu vývoji?

Určitě účastnit se podobných akcí a soutěží, jako jsou právě Game Jamy nebo SOČ. Jsou to skvělé způsoby, jak otestovat své schopnosti. Určitě bychom také doporučili sledovat různé série na YouTube pro učení specifických funkcí. Je to znatelně lepší, než dát celý svůj kód AI a doufat, že udělá zázraky. AI je lepší na případné doptávání se, jak fungují specifické části kódu, pokud jim nerozumíte. Také dokáže poměrně dobře najít právě YouTube tutoriály, pokud mu popíšete, jakou funkci chcete použít (samotné YouTube vyhledávání někdy vyhazuje zbytečné a nepoužitelné výsledky a třeba ChatGPT dokáže občas v tomto pomoci lépe, než samotný YouTube).

Jakou jednu věc byste chtěli, aby si lidé zapamatovali o vaší hře a týmu?

Že jsme divní a naše hry jsou divné. Game Jamy jsou skvělé pro zkoušení nápadů, které by jinak nemusely komerčně uspět.

Kolik týmů se akce zúčastnilo? Jak se porotě líbila vaše hra?

Tohoto Game Jamu se zúčastnilo asi 30 týmů, přičemž dokončený prototyp hry zveřejnilo 26. Náš nápad se porotcům líbil, jen realizace trochu vázla, proto jsme si nakonec odnesli 6. místo. Ovšem na 1. Game Jamu jsme porotu hrou Surreal Bowling zaujali mnohem více a skončili jsme 1. Prvního Game Jamu se účastnilo celkem 15 týmů a porotě se naše hra líbila nejvíc!

https://jonaskyml.itch.io/surreal-bowling